

CDN چیست؟
شبکه های تحویل محتوا (CDN) ستون فقرات شفاف اینترنت است که مسئول تحویل محتوا است. چه آن را بشناسیم و چه نباشیم ، هر یک از ما روزانه با CDN ها ارتباط برقرار می کنیم. هنگام خواندن مقاله در سایت های خبری ، خرید آنلاین ، تماشای فیلم های YouTube یا پخش فید رسانه های اجتماعی. اینکه چه کاری را انجام میدهید و یا چه نوع محتوایی را مصرف می کنید مهم نیست ، احتمال دارد که CDN هایی که در پشت هر متن ، هر پیکسل تصویر و هر فریم فیلم که به رایانه شخصی و مرورگر موبایل شما تحویل می یابد ، پیدا کنید.
برای درک اینکه چرا CDN ها به این حد گسترده استفاده می شوند ، اول باید مسئله ای را که برای حل آن طراحی شده اند بشناسید. یکی از این مسئله ها معروف به تأخیر است، این تأخیر آزار دهنده است که از لحظه درخواست بارگیری یک صفحه وب تا لحظه ظاهر شدن محتوای آن روی صفحه نمایش رخ می دهد. این فاصله تأخیر تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که بسیاری از آنها اختصاصی به یک صفحه وب مشخص شده اند. با این وجود ، در همه موارد ، مدت تأخیر تحت تأثیر فاصله فیزیکی بین شما و سرور میزبان وب سایت قرار دارد. مأموریت CDN این است که تقریباً فاصله فیزیکی کوتاه شود ، هدف از این کار ، بهبود سرعت و عملکرد سایت است.
CDN چگونه کار می کند ؟
برای به حداقل رساندن فاصله بین بازدید کنندگان و سرور وب سایت شما ، CDN نسخه ذخیره شده از محتوای آن را در چندین مکان جغرافیایی (نقاط حضور یا PoP ها) ذخیره می کند. هر PoP شامل تعدادی سرویس دهنده حافظه پنهان است که مسئول تحویل محتوا به بازدید کنندگان در مجاورت آن هستند. در واقع ، CDN مطالب شما را در بسیاری از مناطق به طور هم زمان قرار می دهد ، و پوشش عالی را برای کاربران خود فراهم می کند. به عنوان مثال ، وقتی شخصی در لندن به وب سایت میزبان شما در ایالات متحده دسترسی پیدا می کند ، این کار از طریق یک PoP محلی در انگلستان انجام می شود. این بسیار سریعتر از درخواست های بازدید کننده و پاسخ های شما می باشد. در واقع CDN ها به طور خلاصه کار می کنند.
بیشتر بخوانید >> تبدیل (Conversion) چیست و چه اهمیتی دارد؟
چه کسی از CDN استفاده می کند؟
بیش از نیمی از کل ترافیک در حال حاضر توسط CDN ها ارائه می شود. این تعداد با گذشت هر سال به سرعت روند صعودی دارند. واقعیت این است که اگر هر بخشی از تجارت شما به صورت آنلاین باشد ، دلایل چندانی در استفاده نکردن از CDN به ویژه هنگامی که بسیاری از آنها خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می دهند ، وجود دارد. حتی به عنوان یک سرویس رایگان ، CDN برای همه نیست. به طور خاص ، اگر شما یک وب سایت کاملا محلی را اجرا می کنید ، با اکثر قریب به اتفاق کاربران خود در همان منطقه میزبانی شما قرار دارند ، داشتن CDN فواید کمی دارد. در این سناریو ، استفاده از CDN در واقع می تواند عملکرد وب سایت شما را با معرفی یک نقطه اتصال غیرقابل اطمینان دیگر بین بازدید کننده و یک سرور در حال حاضر در نزدیکی ، بدتر کند.
با این حال ، اکثر وب سایت ها تمایل دارند که در مقیاس بزرگتری کار کنند ، و استفاده از CDN را در بخش های زیر انتخابی محبوب می کند:
- تبلیغات
- رسانه و سرگرمی
- بازی آنلاین
- تجارت الکترونیک
- سیار
- مراقبت های بهداشتی
- آموزش عالی
- دولت
شروع استفاده از CDN
برای کار کردن یک CDN ، باید دروازه ورودی پیش فرض برای کلیه ترافیک های ورودی باشد. برای اینکه این اتفاق بیفتد ، باید تنظیمات DNS دامنه اصلی خود (به عنوان مثال ، domain.com) و زیر دامنه های خود را اصلاح کنید (به عنوان مثالwww.domain.com ، img.domain.com).برای دامنه اصلی خود ، رکورد A آن را تغییر داده و به یکی از محدوده های IP CDN اشاره کنید. برای هر زیر دامنه ، ضبط CNAME خود را اصلاح کنید تا به یک آدرس فرعی دامنه تحت شبکه CDN (به عنوان مثال ، ns1.cdn.com) اشاره کنید. در هر دو حالت ، DNS به جای اینکه به سرور اصلی شما هدایت شود ، همه بازدید کنندگان CDN شما را مسیریابی می کند.
اگر هر یک از این موارد گیج کننده به نظر می رسد ، نگران نباشید. فروشندگان CDN امروز دستورالعمل های مرحله به مرحله را ارائه می دهند تا شما را از مرحله فعال سازی دریافت کنید. علاوه بر این ، آنها از طریق تیم پشتیبانی خود کمک می کنند. کل مراحل به چند کپی و چسباندن می رسد و معمولاً حدوداً پنج دقیقه طول می کشد.