

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟
طراحی تجربه کاربری (UX) فرایندی است که تیم های طراحی برای ایجاد محصولاتی استفاده می کنند که تجارب معنی دار و مرتبط با کاربران را ارائه می دهند. شامل طراحی کل فرایند دستیابی و ادغام محصول از جمله جنبه های برندسازی، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد است.
آنچه طراحان UX انجام می دهند فراتر از طراحی UI است
“طراحی تجربه کاربری” اغلب با اصطلاحاتی مانند “طراحی رابط کاربری” و “قابلیت استفاده” شناخته می شود. با این حال، قابلیت استفاده و طراحی رابط کاربری (UI) جنبه های مهم طراحی UX است که آن را پوشش می دهد. یک طراح UX به کل فرآیند دستیابی و ادغام یک محصول از جمله جنبه های برندسازی ، طراحی ، قابلیت استفاده و عملکرد آن علاقه دارد.
محصولاتی که تجربه کاربری بسیار خوبی را ارائه می دهند (به عنوان مثال آیفون) نه تنها در مصرف یا استفاده از محصول بلکه در کل فرآیند دستیابی و حتی عیب یابی آن طراحی می شوند. به طور مشابه ، طراحان UX فقط به ایجاد محصولاتی که قابل استفاده هستند توجه نمی کنند بلکه روی جنبه های دیگر تجربه کاربر ، مانند لذت ، کارآیی و سرگرمی نیز تمرکز می کنند. در نتیجه، تعریف واحدی از یک تجربه کاربری خوب وجود ندارد. درعوض، یک تجربه کاربری خوب تجربه ای است که نیازهای کاربر خاص را در متن خاصی که از آن استفاده می کند، برآورده می سازد.
طراحان UX دلیل، چرایی و نحوه استفاده از محصول را در نظر می گیرند
به عنوان یک طراح UX، باید چرا و چگونگی استفاده از محصول را در نظر بگیرید. “چرا” انگیزه کاربران برای اتخاذ یک محصول را شامل می شود، خواه مربوط به کاری باشد که مایل به انجام آن هستند یا به ارزش ها و دیدگاه هایی که کاربران با استفاده از محصول مرتبط می شوند. “چگونه” مربوط به طراحی قابلیت ها به روشی قابل دسترسی و زیباشناختی است. طراحان UX با این کار شروع می کنند که چرا قبل از تعیین چه و سپس ، سرانجام ، چگونه می توان محصولاتی را ایجاد کرد که کاربران بتوانند تجربیات معناداری با آنها ایجاد کنند. در طراحی نرم افزار، باید اطمینان حاصل کنید که “ذات” محصول از طریق یک دستگاه موجود بررسی می شود و تجربه ای خوب را ارائه می دهد.
طراحی UX کاربر محور است
طراحان UX از پیش زمینه های مختلفی مانند طراحی بصری ، برنامه نویسی ، روانشناسی و طراحی تعاملی ناشی می شوند. کارهای معمولی یک طراح UX متفاوت است ، اما اغلب شامل تحقیقات کاربر ، ایجاد شخصیت ، طراحی فریم ورک و نمونه های اولیه تعاملی و همچنین آزمایش نقشه ها است. این وظایف می تواند تا حد زیادی از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد، اما آنها همیشه از طراحان، خواستار حمایت از کاربران هستند و نیازهای کاربران را در مرکز تمام تلاش های طراحی و توسعه قرار می دهند. به همین دلیل است که اکثر طراحان UX به نوعی با فرآیند کار محور کاربر، کار می کنند و سعی می کنند تا تلاش خود را آگاهانه تر انجام دهند تا زمانی که همه مسائل مربوطه و نیازهای کاربر را بهینه ارزیابی کنند.
طراحی کاربر محور فرایندی تکراری است که در آن شما می توانید از کاربران و زمینه آنها به عنوان یک نقطه شروع برای همه طراحی و توسعه استفاده کنید.